28 серпня 2014 року розпочався процес з підготовки проведення позачергових виборів народних депутатів України,
які відбудуться 26 жовтня 2014 року.
Відповідно до Закону України "Про вибори народних депутатів України" від 17 листопада 2011 року № 4061-VI зі змінами, народні депутати України (далі - депутати) обираються громадянами України на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Вибори депутатів є загальними. Право голосу на виборах депутатів мають громадяни України, яким на день голосування виповнилося вісімнадцять років. Громадяни України, які мають право голосу, є виборцями. Підставою реалізації виборцем свого права голосу на виборах є його включення до списку виборців на виборчій дільниці.
Будь-які прямі чи непрямі привілеї або обмеження виборчих прав громадян України за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками забороняються. Не допускаються обмеження щодо участі громадян України у виборчому процесі, крім обмежень, передбачених Конституцією України та цим Законом.
Згідно з частиною 9 статті 2 Закону України "Про вибори народних депутатів України" не має права голосу громадянин, визнаний судом недієздатним.
Вибори депутатів є рівними: громадяни України беруть участь у виборах депутатів на рівних засадах. Кожний виборець має по одному голосу. Виборець може використати право голосу тільки на одній виборчій дільниці, де він включений до списку виборців. Виборець реалізує своє право голосу під час виборів у порядку, встановленому Законом України "Про вибори народних депутатів України".
Участь громадян України у виборах депутатів є добровільною. Ніхто не може бути примушений до участі чи неучасті у виборах. Вибори депутатів є вільними. Громадянам України забезпечуються умови для вільного формування своєї волі та її вільного виявлення при голосуванні.
Кожний виборець голосує на виборах особисто. Голосування за інших осіб чи передача виборцем права голосу будь-якій іншій особі забороняється.
Відповідно до статті 11 Закону України «Про вибори народних депутатів України» суди організовують свою роботу під час виборчого процесу, в тому числі у вихідні дні та в день голосування таким чином, щоб забезпечити прийом та розгляд документів щодо підготовки та проведення виборів, позовних заяв, скарг та звернень виборчих комісій у встановлені строки та спосіб.
Право звернутися до суду з адміністративним позовом має особа, яка вважає, що її виборчі права або інтереси порушено суб’єктом владних повноважень, органами засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств. Предмет виборчого спору, який підлягає вирішенню в суді - це завжди спірні правовідносини, які регулюються нормами виборчого законодавства та які виникають під час виборчого процесу, зокрема Законом України «Про вибори народних депутатів України».
Порядок звернення громадян до судів при реалізації ними виборчих прав, та порядок розгляду судами таких категорій справ, територіальна та предметна підсудність справ регулюються Главою 6 Кодексу адміністративного судочинства України (далі – КАС України).
Місцевими загальними судами як адміністративними судами, яким є і Інгулецький районний суд міста Кривого Рогу ( м. Кривий Ріг, вул. Груні Романової, 6-а), розглядаються справи щодо уточнення списку виборців та спори стосовно діяльності дільничних виборчих комісій та членів цих комісій за місцезнаходженням цих комісій; справи щодо дій чи бездіяльності засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори за їхнім місцезнаходженням.
Відповідно до ст.173 Кодексу адміністративного судочинства України, право звернутися з адміністративним позовом про уточнення списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, має кожен, хто має право голосу на відповідних виборах.
Позовна заява про уточнення списку виборців подається до адміністративного суду без сплати судового збору. Позовну заяву може бути подано не пізніш як за два дні до дня голосування (тобто, останній день для подання даної заяви - 23 жовтня 2014 року).
Рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, членів цих комісій, за винятком рішень виборчої комісії Автономної Республіки Крим, територіальних (окружних) виборчих комісій оскаржуються до місцевого загального суду як адміністративного за місцем знаходження відповідної комісії.
Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цієї комісії може бути подано до адміністративного суду у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії, членів цієї комісії, що мали місце до дня голосування, може бути подано до адміністративного суду у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності, але не пізніше двадцять четвертої години дня, що передує дню голосування.
Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, членів цієї комісії, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці, може бути подано до адміністративного суду у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
Виборець (громадянин, який має право голосу у відповідних виборах) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, якщо такі рішення, дії чи бездіяльність порушують виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі його особисто.
Особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, які порушують законодавство про вибори та референдум регламентовано статтею 174 КАС України.
Позовна заява щодо дій чи бездіяльності засобів масової інформації, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації, що порушують законодавство про вибори, подається до місцевого загального суду як адміністративного суду за їхнім місцезнаходженням та може бути подана до адміністративного суду у п'ятиденний строк з дня вчинення дії або допущення бездіяльності. Позовна заява щодо дій чи бездіяльності засобів масової інформації, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації, що порушують законодавство про вибори, що мали місце до дня голосування, може бути подана до адміністративного суду у п'ятиденний строк з дня вчинення дії або допущення бездіяльності, але не пізніше двадцять четвертої години дня, що передує дню голосування.
Позовні заяви щодо дій чи бездіяльності засобів масової інформації, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації, що порушують законодавство про вибори , що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці, можуть бути подані до адміністративного суду у дводенний строк з дня вчинення дії або допущення бездіяльності.
Порядок звернення до суду.
Для того щоб передати спір на розгляд адміністративного суду, слід вчинити такі дії:
1. Сплатити судовий збір, крім випадків, коли його не належить сплачувати.
За подання позовів про уточнення списку виборців до місцевого загального суду як адміністративного суду судовий збір не сплачується.
2. Оформити адміністративний позов відповідно до встановлених вимог. Додати всі необхідні документи.
3. Подати адміністративний позов до суду.
Так, згідно зі статтями 105 - 106 КАСУ позовна заява має бути подана до адміністративного суду у письмовій формі та повинна містити наступні відомості:
- найменування адміністративного суду, до якого подається позовна заява;
- ім'я (найменування) позивача, поштова адреса, а також номер засобу зв'язку, адреса електронної пошти, якщо такі є;
- ім'я (найменування) відповідача, посада і місце служби посадової чи службової особи, поштова адреса, а також номер засобу зв'язку, адреса електронної пошти, якщо такі відомі;
- зміст позовних вимог і виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, а в разі подання позову до декількох відповідачів,
- зміст позовних вимог щодо кожного з відповідачів. На підтвердження обставин, якими обґрунтовуються позовні вимоги, позивач зазначає докази, про які йому відомо і які можуть бути використані судом;
- перелік документів та інших матеріалів, що додаються.
Позовна заява має бути підписана позивачем або його представником із зазначенням дати її підписання.